کد مطلب:129829 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:140

مشهد نقطه در موصل
در هیچ یك از كتابهای معتبر و تحقیقی تاریخی نیامده است كه اهل بیت (ع) در راه كوفه به شام از موصل گذشته باشند. برخی از مورخان از پژوهش درباره درستی یا نادرستی این ادعا پرهیز كرده اند. كسانی هم كه آن را نقل كرده اند به گفته های دیگران بسنده نموده اند. برای مثال شیخ عباس قمی می نویسد: «اما بارگاه ایشان درموصل؛ داستانش چنانكه در روضة الشهداء [1] آمده چنین است: هنگامی كه لشكریان قصد ورود به موصل را داشتند، نزد حاكم آنجا فرستادند و از او خواستند كه برای آنها توشه و علوفه تهیه كند و شهر را آذین بندد. اما مردم موصل اتفاق كردند كه هر چه می خواهند برایشان آماده سازند و از آنها بخواهند كه به شهر وارد نشوند [2] بلكه در خارج شهر فرود آیند و بی آنكه به شهر درآیند حركت كنند. آنها در یك فرسخی شهر فرود آمدند و سر شریف را روی صخره ای گذاشتند. قطره ای خون از سر مبارك روی سنگ چكید و پخش شد؛ و در روز عاشورای


هر سال از آن خون می جوشد. پس از آن مردم همه ساله در روز عاشورا پیرامون آن سنگ گرد می آمدند و مراسم سوگواری و عزاداری به پا می كردند. این مراسم تا روزگار عبدالملك بن مروان باقی بود و او فرمان داد سنگ را انتقال دادند و پس از آن اثری از آن دیده نشد. ولی در آن مكان گنبدی ساختند و آن را بارگاه نقطه نام نهادند». [3] .


[1] ر. ك. روضة الشهداء، ص 368. ملاحظه مي شود كه اين كتاب و كتابهاي ديگري همچون قمقام زخار، ينابيع الموده، معالي السبطين، منزلگاههاي ميان راه را از مقتل منسوب به ابومخنف نقل مي كنند كه معتقد است اهل بيت از راه سلطاني رفته اند. داستان عبور از موصل نيز در همين كتاب (ص 183) آمده است.

[2] دليلش هم اين است كه ساكنان آنجا از دوستداران اهل بيت بودند. چنانكه در كتابهاي معالي السبطين، ج 2، ص 77 و ناسخ التواريخ، ج 3، ص 102 آمده است.

[3] نفس المهموم، ص 426.